بهینه سازی کنترل کننده ی خودروی هیبرید الکتریکی با در نظر گرفتن استاندارد آلایندگی یورو 3
|
صفیه السادات شیخعلیشاهی ، سجاد آقاسی زاده شعرباف ، مهدی میرزایی* ، رحیم خوشبختی سرای |
دانشگاه صنعتی سهند ، mirzaei@sut.ac.ir |
|
چکیده: (18985 مشاهده) |
استراتژی کنترلی در خودروهای هیبرید الکتریکی تعیین کننده میزان مصرف انرژی توسط هر یک از موتورهای الکتریکی واحتراقی جهت تامین توان مورد نیاز خودرو در هر موقعیت می باشد. یکی از نرمافزارهای متداول برای شبیه-سازی رفتار و میزان مصرف سوخت خودروهای هیبریدی نرمافزار ADVISOR میباشد. در این تحقیق با استفاده از معادلات غیرخطی حاکم بر این نرمافزار و برنامه نویسی جانبی سعی شده تا عملکرد یک کنترل کننده با استراتژی کمک الکتریکی بهینه گردد. معیار بهینهسازی پارامترهای سیستم کنترلی، کمینه کردن مصرف سوخت خودرو ضمن نگهداری آلایندهها در زیر سطح استاندارد یورو3 و حفظ مشخصات حرکتی خودرو میباشد. بدین منظور شبیهسازی یک خودروی هیبرید موازی در دو سیکل حرکتی تهران و سیکل حرکتی آمریکا (FTP) انجام شد و پارامترهای کنترلکننده به کمک الگوریتم ژنتیک در حضور قیود حاکم به صورت بهینه انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که بهینهسازی پارامترهای کنترل-کننده در هر سیکل حرکتی موجب کاهش مصرف سوخت ضمن ارضای قید استاندارد آلایندگی یورو 3 و دیگر قیدهای حرکتی میشود. ضمنا با توجه به مشخصات و خصوصیات هر سیکل حرکتی، اعداد مختلفی به عنوان مقادیر بهینه استخراج شدهاند که نشان از وابسته بودن پارامترهای کنترل کننده به سیکل حرکتی می باشد. |
|
واژههای کلیدی: خودروی هیبرید الکتریکی، مدل غیرخطی، بهینه سازی کنترل کننده، الگوریتم ژنتیک، مصرف سوخت، آلایندگی |
|
متن کامل [PDF 311 kb]
(4831 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
کاربردهای کنترل دریافت: 1392/2/7 | پذیرش: 1392/5/27 | انتشار: 1392/10/15
|
|
|
|