دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره ) نوشهر ، m.alizadeh@nit.ac.ir
چکیده: (1448 مشاهده)
با هدف کاهشهزینه تولید انرژی الکتریکی و نیز کاهش انتشار گازهای گلخانهای در کشتیهای دارای سیستم رانش الکتریکی،از منابعتولیدانرژی تجدیدپذیر خورشیدیو سیستمهای ذخیرهساز انرژیدرکنارواحدهایحرارتیاستفاده میشود. لذا در این مقاله، یک مدل خطی و تصادفی آمیخته با عدد صحیح بهمنظور مدیریت بهینه انرژی الکتریکی یک کشتی دارای سیستم رانش الکتریکی، ذخیرهساز انرژی، ژنراتورهای حرارتی و منابع تجدیدپذیر خورشیدی و با هدف حداقل کردن هزینه تولید انرژی الکتریکی و تعیین سرعت بهینه حرکت کشتی پیشنهاد شده است. در این مقاله از روش شبیهسازی مونتکارلو برای مدلسازی عدم قطعیت در پیشبینی توان تولیدی منابع تجدیدپذیر خورشیدی و بار الکتریکی کشتی استفاده شده است. مدل پیشنهادی در نرمافزار بهینهسازی GAMS،پیادهسازی و تحلیل شده است. نتایج شبیهسازی نشان از کارآمدی مدل پیشنهادی و کاهش هزینه تولید انرژی الکتریکی در صورت حرکت کشتی با سرعت بهینه و استفاده از منابع ذخیرهساز انرژی به مقدار 7/7 درصد دارد.