:: دوره 9، شماره 2 - ( 12-1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 155-134 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین سرعت بهینه حرکت کشتی دارای سیستم رانش الکتریکی با بهره‌گیری از یک مدل تصادفی خطی با هدف کمینه ‌کردن هزینه تولید انرژی
محمد علیزاده* ، علی گودرزی املشی
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره ) نوشهر ، m.alizadeh@nit.ac.ir
چکیده:   (1448 مشاهده)
با هدف کاهش هزینه تولید انرژی الکتریکی و نیز کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشتیها‌ی دارای سیستم رانش الکتریکی، از منابع تولید انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و سیستمهای ذخیره‌ساز انرژی در کنار واحدهای حرارتی استفاده می‌شود. لذا در این مقاله، یک مدل خطی و تصادفی آمیخته با عدد صحیح به‌منظور مدیریت بهینه انرژی الکتریکی یک کشتی دارای سیستم رانش الکتریکی، ذخیره‌ساز انرژی، ژنراتورهای حرارتی و منابع تجدیدپذیر خورشیدی و با هدف حداقل کردن هزینه تولید انرژی الکتریکی و تعیین سرعت بهینه حرکت کشتی پیشنهاد شده است. در این مقاله از روش شبیه‌سازی مونت‌کارلو برای مدل‌سازی عدم قطعیت در پیش‌بینی توان تولیدی منابع تجدیدپذیر خورشیدی و بار الکتریکی کشتی استفاده شده است. مدل پیشنهادی در نرم‌افزار بهینه‌سازی GAMS، پیاده‌سازی و تحلیل شده است. نتایج شبیه‌سازی نشان از کارآمدی مدل پیشنهادی و کاهش هزینه تولید انرژی الکتریکی در صورت حرکت کشتی با سرعت بهینه و استفاده از منابع ذخیره‌ساز انرژی به مقدار 7/7 درصد دارد.
 
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: رانش الکتریکی، مدیریت انرژی، سرعت حرکت بهینه، برنامه مشارکت واحدهای حرارتی
متن کامل [PDF 9710 kb]   (647 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شبکه های توزیع برق
دریافت: 1401/5/16 | پذیرش: 1402/3/4 | انتشار: 1402/4/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها